Zonder structuur, geen ontwikkeling

Voorstel voor een doorlopende leerlijn voor het literatuuronderwijs

11:00 - 12:00
Deelsessie 1
Van der Vorm Zaal

Op dit moment is er een commissie aan het werk die de opdracht heeft om een nieuw curriculum en examenprogramma voor het schoolvak Nederlands te ontwerpen. Verwacht wordt dat dit allemaal leidt tot een heel interessant curriculum voor leerlingen én docenten. En hopelijk ook een curriculum met meer structuur. Leerlingen moeten op school kunnen ervaren dat ze vooruit gaan en steeds moeilijkere taken aankunnen. En niet, zoals nu bij Nederlands vaak het geval is, jaar in jaar uit steeds dezelfde taakjes doen, zonder dat ze daarvan direct het nut ervaren.

Binnenkort verschijnt er een artikelenreeks van Gertrud Cornelissen en Theo Witte in het (digitale) Handboek Didactiek Nederlands over hun onderzoeken naar literaire ontwikkeling en leesniveaus in het basis- en voortgezet onderwijs. In het laatste deel van dit handboek presenteren Witte en Cornelissen een doorlopende leerlijn voor het literatuuronderwijs voor de leeftijd van 10 tot 18 jaar. Deze leerlijn combineren ze met het onderzoek van andere literatuurdidactici, zoals Tanja Janssen (lezen in dialoog), Marloes Schrijvers (activeren van voorkennis) en Martijn Koek (kritisch denken). Hun leerlijn biedt bovendien tal van aanknopingspunten voor de taalvaardigheden.

In deze sessie wissel je samen met Witte gedachten over het gebruik van leesniveaus en lezenvoordelijst.nl in het literatuuronderwijs.

Deel deze pagina: