Spoken word in de klas

Bij Spoken Word in de klas leren jongeren om te spelen met taal. Ze oefenen bijvoorbeeld met diverse woorden, zinsconstructies en presentatietechnieken / performance vormen. Ze leren geuren, gevoelens en smaken verwoorden. En schrijven vervolgens een eigen verhaal, gedicht of monoloog, in een geheel eigen stijl. Wat is jouw verhaal en welke houding past daarbij? Maar ook: waar komt het genre vandaan, waar zitten de wortels van de podiumpoëzie? Om het hele genre te kunnen doorvoelen is lesmateriaal belangrijk. Uiteindelijk leert het jongeren niet bang te zijn voor grammaticafouten, maar plezier te krijgen in verhalen vertellen. Iedereen heeft een verhaal, en alle verhalen verdienen het gehoord te worden. Zaïre Krieger is een spoken word artiest in hart en nieren. Zij vertelt haar verhaal op zoveel manieren, heeft van haar  kwetsbaarheden haar kracht gemaakt en weet precies invoelend te maken hoe empowering taal kan zijn.

Ian Alken
14:15 - 15:00
Deelsessie 3
Van Weelde Zaal

Zaïre Krieger (27) is jurist, spoken word-artist, journalist en stemacteur. In 2019 won ze de Spoken Award in de categorie gospel. In 2021 vertaalde ze ‘The Hill We Climb’ – het gedicht dat spoken word-artist Amanda Gorman schreef voor de inauguratie van Joe Biden.

Deel deze pagina: