Mediakeuze in het literatuuronderwijs

Tips voor in de klas & auteur Fred Marsman over zijn digitale literatuurmethode “Marsman Literatuur.”

11:00 - 12:00
Deelsessie 1
Van Rijckevorsel Zaal

Deze masterclass bestaat uit twee delen. In het eerste deel neemt Anne Vrolijk je mee in de wetenschap over het veranderende onderwijs in het digitale tijdperk. In deel twee beantwoordt auteur Fred Marsman vragen over zijn digitale literatuurmethode “Marsman Literatuur”.

Deel één: Mediakeuze in het literatuuronderwijs

Digitale media zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Tegelijkertijd voegt het boek ook nog steeds waarde toe. Hoe kies je de beste media voor literatuuronderwijs?

Duik samen met Anne Vrolijk in de wetenschap over de veranderende rol van de docent in het digitale tijdperk. Aan bod komen vraagstukken zoals:

  • Wat betekent digitaal literatuuronderwijs?
  • Waarom maakt het uit op welk medium je leest: een tablet, een boek of een e-reader?
  • Waarin zit dat verschil tussen lezen van verschillende media?
  • Wanneer kies je voor een boek, wanneer voor digitaal?
  • Hoe haal je als docent het meeste waarde uit digitale middelen?
  • Op welke manier activeer en motiveer jij je leerlingen in de klas?

Ga in gesprek met andere docenten. Na afloop van deze workshop heb je concrete tips die je direct kunt toepassen in de klas.

Deel twee: Q&A met Auteur Fred Marsman over Marsman Literatuur

Auteur Fred Marsman – auteur van methode Marsman Literatuur en oefenprogramma CambiumNed – aan het woord over de keuzes die hij heeft gemaakt bij het ontwikkelen van zijn digitale literatuurmethode “Marsman Literatuur”. Ga samen met andere vakdocenten in gesprek met Fred Marsman.

Aan bod komen vragen zoals:

  • Wat houdt de methode “Marsman Literatuur” in?
  • Waarom koos de auteur ervoor deze methode digitaal uit te brengen?
  • Welke voordelen van het digitale medium ziet de auteur voor literatuuronderwijs?
  • Hoe kijkt de auteur aan tegen de balans tussen digitale media en papier en boeken?

Deel deze pagina: