Lees!workshop Lezen: meer middel dan doel

Met Lidewijde Paris

U kunt 100x tegen leerlingen zeggen dat lezen belangrijk is, maar ze gaan er niet meer door lezen. De nadruk op lezen –  het verplicht lezen – zorgt er vaak voor dat leerlingen die in het basisonderwijs met plezier lazen dat na een paar jaar voortgezet onderwijs kwijt zijn. Dus: een andere aanpak is nodig.

-
Deelsessie 3
Locatie wordt later bekendgemaakt

Lidewijde stelde zichzelf vier vragen: Wat als lezen niet als doel maar als middel wordt gezien? Wat als de wereld om ons heen het vertrekpunt vormt? Actualiteiten en activiteiten – denk aan: Black Lives Matter, Corona, emancipatie, muziek, sport of alles wat belangrijk of belachelijk is in de ogen van jongeren. Wat als het concrete doel iets is dat de leerlingen zelf maken, in plaats van een boek dat ze uit hebben? Van songtekst tot kleine speelfilm, van toneelstuk tot pamflet, van serie protestslogans tot een betoog of een verhaal. En, tot slot, wat als het abstracte doel het kweken van creativiteit, zelfredzaamheid en zelfvertrouwen is?

In haar Lees!workshop Lezen: meer middel dan doel onderzoekt Lidewijde Paris de mogelijkheden en ze geeft allerlei ideeën en voorbeelden voor andere lees- en literatuurlessen.

Deel deze pagina: