‘Leesplezier in de praktijk’ volgens… de sprekers
“We moeten zorgen dat onze leesbevorderaars – de leraren – goed geïnspireerd raken, zodat ze elke dag goed leesonderwijs kunnen geven.” - Tamar van Gelder, directeur-bestuurder Stichting Lezen
Het thema van de zeventiende editie van de Dag van het Literatuuronderwijs was ‘(Lees)plezier in de praktijk’. Maar wat houdt dat precies in? We interviewden een aantal van de sprekers, waaronder Marloes Schrijvers, Kluun en Michelle van Dijk. Dit is wat ze ons vertelden over hoe we jongeren aan het lezen krijgen.
“Ik hoop dat leraren inzien dat ze een rolmodel kunnen zijn voor hun leerlingen, door te laten zien dat ze zélf plezier beleven aan lezen, en daardoor ook nog steeds kunnen groeien als literair lezer.” Marloes Schrijvers spreekt deze inspirerende woorden wanneer we met haar in gesprek gaan over de inhoud van de Dag van het Literatuuronderwijs. Ze hoopt dat docenten met deze boodschap naar huis gaan. Als lerarenopleider Nederlands is ze erg te spreken over het speciale LIO-programma tijdens de dag. Ze leidde een sessie over hoe je als docent een lezend rolmodel wordt, waarbij studenten en docenten met elkaar in gesprek gingen. Wat ze zelf zo leuk vindt aan lezen? “Het volledig op kunnen gaan in andere werelden en levens die ik zelf nooit zal kunnen beleven en daarover aan het denken gezet worden.”
Kluun licht aan ons verder toe wat hij tijdens de opening betoogde: dat we alles op alles moeten zetten om jongeren aan het lezen te krijgen. Hoe dat in de klas eruitziet volgens hem? “We hebben behoefte aan collectieve belevenissen. Je wil met z’n allen ergens over kunnen praten. Als je gezamenlijk een boek leest en daarover gaat praten, gebeurt er van alles.” Kluun gelooft dat daar de sleutel ligt voor het onderwijs om jongeren aan het lezen te krijgen. “Sommige leerlingen ga je dan overtuigen om heel veel literatuur te lezen, sommige niet, maar dat hoeft ook niet. Niet iedereen hoeft literatuur te lezen, maar iedereen moet wel lezen.”
Michelle van Dijk vindt het ook erg belangrijk om het over leesplezier te hebben. Ze vertelt ons dat het soms lijkt alsof binnen het literatuuronderwijs geen aandacht wordt besteed aan leesplezier en alleen maar gehamerd wordt op literatuur, literatuur en nog eens literatuur, maar dat is niet zo volgens haar. “Mijn verhaal is juist dat je met goed en uitdagend literatuuronderwijs veel meer leesplezier krijgt.” Ze legt uit wat ze vooral aan docenten mee wil geven: “Blijf altijd de lat hoog leggen in literatuuronderwijs. Geef ze de mooie boeken waarmee ze echt moeten kennismaken. Ook al denk je soms dat het te hoog gegrepen is; geef ze dan de stapjes daar naartoe. Met bijvoorbeeld voorlezen of een goede inleiding van een boek.”
Bekijk en lees hier het verslag van de sessie van Michelle van Dijk.
De vele inspirerende sessies en gesprekken met vakmensen maakten de Dag van het Literatuuronderwijs 2024 tot een erg bijzondere dag. Passionate Bulkboek bedankt iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van het symposium. We zien u terug graag op de achttiende editie in 2026.
Beeld: Koen van Assema