‘Leesplezier in de praktijk’ volgens… het programma
Het programma van de Dag van het Literatuuronderwijs 2024 bood een diverse kijk op het thema ‘(Lees)plezier in de praktijk’. Het programma was gericht op docenten inspireren en praktische handvatten bieden om leesplezier in de klas te bevorderen. Hier een kleine greep uit het programma en waar bezoekers mee naar huis gingen.
Representatie van de ander in de literatuurlijst
In deze sessie spraken schrijvers Will-Limba Moleka, Karin Amatmoekrim, Safae el Khannoussi en Mira Feticu onder leiding van DLO-presentator Sophia Blyden over het belang van diversiteit in literaire perspectieven. Zij benadrukten dat een rijker literair landschap met diverse stemmen essentieel is voor een inclusieve samenleving en het leesplezier vergroot, vooral wanneer leerlingen zich kunnen identificeren met de verhalen die ze lezen. Zo gaf El Khannoussi aan dat ze haar eigen boek geschreven had vanuit een soort gemis aan herkenning in boekpersonages waarmee ze haar identiteit deelde. Deze personages voelden vaak als karikaturen. Amatmoekrim omschreef scherp dat we bij boeken die door een witte, heteroseksuele man geschreven zijn, ons allemaal kunnen verplaatsen in het verhaal – dat hebben we geleerd. “Maar als iemand van kleur een boek schrijft, wordt het als een heel specifiek boek gezien.” De noodzaak voor breedheid in representatie in verhalen kwam duidelijk naar voren in het gesprek, waarmee bezoekers meer leerden over dit onderdeel van leesplezier.
Hoe word je een lezend rolmodel?
Onder leiding van lerarenopleider Marloes Schrijvers discussieerden bezoekers over het creëren van een leescultuur op school. De rol van de leraar is cruciaal: door zelf veel te lezen en enthousiasme voor boeken te tonen, kunnen zij leerlingen motiveren. De sessie richtte zich op het belang van boekenbagage – wat je hebt gelezen, hoeveel je leest en de verscheidenheid van boeken die je leest – en leesbevorderingscompetenties. Docenten gingen naar huis met concrete ideeën om lezen te bevorderen in de klas. Schrijvers benadrukte het belang van op de hoogte zijn van relevante boeken voor je doelgroep. “Wat lezen leerlingen? Dat moet je zelf gaan lezen.”
Lezen en schrijven met YA-verse novels
Youngadultonderzoeker en docent Nederlands Linda Ackermans en vertaler Maria Postema bespraken de uitdaging voor docenten om op te boksen tegen populaire Engelstalige youngadultromans. Ze namen de bezoekers mee in hoe je leerlingen kunt betrekken bij het vertalen van YA-verse novels: boeken voor jongeren met verhalende tekst in vrij vers. Door zo’n boek te gebruiken, zoals 67 seconden van Jason Reynolds, kun je op slimme wijze romans integreren in literatuur- en schrijfonderwijs. Tijdens de sessie gingen deelnemers zelf ook aan de slag met de vertaling van zo’n stukje vers, om te ervaren hoe ze hun leerlingen aan het werk konden zetten.
Speeddates met leesbevorderingsadviseurs
Tijdens de informatiemarkt kregen bezoekers de kans om deel te nemen aan speeddates met leesbevorderingsadviseurs van Passionate Bulkboek, de stichting die het symposium organiseert. Bezoekers konden vragen stellen en stellingen bespreken aan de hand van kaartjes, wat leidde tot inspirerende gesprekken. Ideeën over leesplezier en de praktische implementatie ervan werden uitgewisseld, zodat bezoekers met een koffer vol ideeën naar huis konden.
De vele inspirerende sessies en gesprekken met vakmensen maakten de Dag van het Literatuuronderwijs 2024 tot een erg bijzondere dag. Passionate Bulkboek bedankt iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan de totstandkoming van het symposium. We zien u terug graag op de achttiende editie in 2026.
Beeld: Marco de Swart