De speciale route voor mediathecarissen – de Dag van het Literatuuronderwijs 2024

 

Als mediathecaris verwelkomen we u wederom graag bij deze editie van De Dag van het Literatuuronderwijs, die op dinsdag 5 november 2024 plaatsvindt in De Doelen in Rotterdam. Bent u er bij? We openen onze deuren voor docenten (in opleiding) en andere onderwijsprofessionals, voor een leerzaam symposium met als thema (Lees)plezier in de praktijk. Omdat niet alleen docenten, maar juist ook mediathecarissen een belangrijke rol spelen in het vergroten van leesplezier onder jongeren, hebben we voor hen ook dit jaar weer een speciaal programma. Lees verder om meer te weten te komen over de speciale mediathecarisroute.

Programma
Het thema heeft geleid tot een veelzijdig programma vol workshops en lezingen over thema’s zoals AI, verboden boeken, en leesplezier versus leesvaardigheid. De dag wordt afgetrapt door Kluun en Michelle van Dijk die samen een belangrijke vraag belichten: lezen, kunnen we dat het beste verplichten, of heeft het geen zin als we ‘elitaire literatuur’ opleggen? Kluun luidt de alarmbel; van Dijk brengt een aantal misverstanden aan het licht. Dit geeft hopelijk al stof tot nadenken, waarmee u de rest van de dag tegemoet kunt gaan. Drie sessies volgen, speciaal gericht op de uitdagingen en krachten van de mediatheek. De dag wordt afgesloten met een lezing over AI door Martin Rombouts.

Het programma voor mediathecarissen
Deelsessie 1:
Er kan soms een grote kloof bestaan tussen bibliotheken en mediatheken. Geerke van ’t Veer neemt u in de sessie De mediatheek en de bibliotheek: samen sterker mee aan de hand van belangrijke vragen. Hoe komt het dat er soms een negatief sentiment gekoesterd wordt ten opzichte van de ander? Verschillen we zo erg van elkaar? Maar nog belangrijker: wat kunnen we van elkaar leren?


Deelsessie 2:
In de workshop RSG Sneek: de lezende school nemen Ineke Schilstra en Auck Couperus u mee in het leven van de mediatheek van de RSG Sneek, waar ze niet alleen materiaal aanbieden, maar actief leerlingen en docenten ondersteunen bij het plezier van lezen en taalontwikkeling. Ook mediawijs worden en het doen van onderzoek zien zij als taak van de mediatheek. Hierbij staat het contact met leerling en docent voorop.


Deelsessie 3:
Wat als de leerlingen deels verantwoordelijk zijn voor het functioneren van de schoolbibliotheek? Dat wordt toch chaos? Niet volgens Pauline van der Bilt en Patrick van Rijn, die samen een scholingsprogramma ontwikkelen waarbij 3e/4e klas vmbo-leerlingen een belangrijk steentje bijdragen aan de taken van bibliotheekmedewerkers, als onderdeel van hun praktische opdracht bij ondernemen. Ze delen hun ervaringen met de pilot met u in Biebbobs – de kracht van leerlingen bij leespromotie. Ze gaan vakoverstijgend met lezen aan de slag door de leerlingen écht te betrekken.

Wachtlijst
Heeft u nog geen kaarten? De Dag van het Literatuuronderwijs is op dit moment uitverkocht. Meld u hier aan voor de wachtlijst en ontvang uiterlijk 31 oktober bericht indien er tickets zijn vrijgekomen.

 

Nieuws