‘Zonder lezen drogen je hersenen op’:
Waarom lezen ertoe doet in de ogen van Nederlandse leerlingen (of juist niet)
De laatste jaren is er een hausse aan artikelen en boeken verschenen waarin wordt uitgelegd waarom het belangrijk is dat jongeren meer lezen dan ze nu doen. Echter, in zulke teksten ontbreekt meestal het perspectief van die jongeren zelf.
In deze lezing worden de eerste resultaten gedeeld van een grootschalig enquĂȘteonderzoek onder ruim 1500 leerlingen in de bovenbouw havo/vwo, met als leidende vragen: welke argumenten dragen zij zelf aan voor het belang van literair lezen, welke argumenten voor de relevantie van literatuur vinden zij overtuigend (en welke niet), en hoe verhoudt dat zich tot de inschattingen van docenten hierover?
Jeroen Dera is universitair hoofddocent Nederlandse letterkunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij heeft talrijke onderzoeken gepubliceerd over het literatuuronderwijs op de middelbare school, vooral in het schoolvak Nederlands. Momenteel rondt hij een NWO-project af over de manier waarop docenten en leerlingen het lezen van literatuur legitimeren in tijden van ontlezing en toenemende digitalisering.