Wondertaal, creatief denken in de les Nederlands
LET OP: Deze deelsessie zit vol.
In de nieuw conceptkerndoelen is Creatief taal gebruiken opgenomen. Maar hoe help je leerlingen om creatief te denken met taal en hoe krijg je ze in een schrijfflow? Anouk ten Peze en Anne-Gine Goemans reiken je ideeën aan om creatief denken in te zetten tijdens je les.
In deze workshop richten we ons op het schrijven van (korte) verhalen. Er wordt aandacht besteed aan de ontwerpregels en leeractiviteiten die je kunt gebruiken, maar je gaat ook zelf aan de slag. Zo ervaar je hoe het is om in de klas wonderen met taal te verrichten. Creatief schrijven biedt leerlingen de kans om zich op een andere manier te uiten. Tijdens de oefeningen maken we gebruik van de romans van Anne-Gine Goemans en laten we zien hoe je literatuur- en schrijfonderwijs kunt verbinden.
Anouk heeft als docent op verschillende scholen en aan de lerarenopleiding van de HvA gewerkt. Ze geeft nu les op het Mendelcollege in Haarlem. Sinds 2014 houdt zij zich bezig met creatief schrijven met leerlingen. Dankzij een lerarenbeurs van NWO promoveerde zij in 2024 op het proefschrift Creative writing: Thinking beyond the standard text. Voor dit proefschrift ontwierp zij lessen creatief schrijven en creatief zakelijk schrijven.
Als auteur, journalist en scenarioschrijver weet Anne-Gine als geen ander wat creativiteit inhoudt. Ze heeft ook ruime ervaring deze vaardigheid over te brengen. Regelmatig geeft ze workshops creatief schrijven en lezingen op middelbare scholen. Romans die Anne-Gine schreef: Ziekzoekers (Anton Wachterprijs 2008), Glijvlucht (Dioraphte Jongerenliteratuur Prijs 2012 en de Duitse M-Pionier-prijs voor literaire nieuwkomers), Honolulu King, Holy Trientje en Wondermond.