Redeneren over historische literatuur met een gamedidactiek
Historische teksten vormen een bron voor motiverend en betekenisvol literatuuronderwijs, waarin de afstand tussen leerlingen en de literatuur enerzijds wordt overbrugd en anderzijds juist zichtbaar wordt gemaakt om hen aan het denken te zetten.
Tijdens mijn promotieonderzoek heb ik een gamedidactiek ontworpen die leerlingen op een actieve en motiverende manier leert nadenken over en met historische literatuur.
In de workshop ervaren de deelnemers de didactiek eerst zelf. Daarna krijgen ze uitleg bij de ontwerpprincipes en worden voorbeelden van toepassingen gepresenteerd. Vervolgens gaan de deelnemers zelf aan de slag met ontwerpen. De didactiek is geschikt voor romans, korte verhalen en poƫzie.
De complexiteit wordt bepaald door de literaire bron, de hulpbronnen en de gestelde vragen. Met de juiste keuzes is de didactiek daarom bruikbaar voor ieder schoolniveau en iedere jaarlaag.
Renate van Keulen is docent vakdidactiek aan de Radboud Docenten Academie en docent Nederlands op het Van Maerlantlyceum in Eindhoven. In juni 2024 promoveerde ze aan Tilburg University op een ontwerponderzoek naar een gamedidactiek waarmee leerlingen leren redeneren over historische literatuur. Naast haar werk als vakdidacticus, docent Nederlands en onderzoeker is Renate coƶrdinator van de redactie letterkunde van het Vakdidactisch handboek van WODN (Werkgroep Onderzoek en Didactiek Nederlands).