Over smaak valt te twisten – Debatteren tijdens literatuuronderwijs
LET OP: Deze deelsessie zit vol.
Over smaak valt niet te twisten – wellicht. Maar over smaak, en literatuur, valt zeker wel te debatteren. Vertaalde boeken moeten worden toegestaan op het literatuur mondeling; Young Adult-boeken doen meer goed dan kwaad; en Lezen voor de Lijst moet worden afgeschaft. Een voorbeeld van stellingen over boeken en literatuur waar veel verschillende meningen over bestaan.
Maar hoe begeleid u een gesprek hierover en hoe zorgt u ervoor dat jongeren tot nieuwe inzichten komen zonder zich blind te staren op de onenigheden? In deze workshop gaan we aan de slag met debatteren: hoe zet u deze werkvorm effectief in tijdens literatuuronderwijs?
Aan de hand van verschillende werkvormen en prikkelende stellingen gaan we zelf ervaren hoe het is om te praten, discussiëren en debatteren over literatuur. Na de training gaat u de deur uit vol inspiratie en werkvormen. Debatteren was nog nooit zo leuk!
Esther Hijman is docent Nederlands en debattrainer. Als debattrainer reist Hijman het hele land door om ervoor te zorgen dat jongeren (en docenten) overtuigender durven spreken, zorgvuldiger leren luisteren en altijd nieuwsgierig blijven naar de ideeën van anderen. Aan het eind van haar debattrainingen durven leerling, student en docent hun eigen standpunten te onderbouwen met krachtige argumenten en vlammende speeches.