Literatuur in context
In de nieuwe kerndoelen en concepteindtermen voor het schoolvak Nederlands is er meer aandacht voor literatuur in relatie tot de context. Denk daarbij aan vragen als: welke functies heeft literatuur en wie zijn, op welke manier, betrokken bij de totstandkoming van literatuur?
Ook worden leerlingen uitgedaagd om bijvoorbeeld maatschappelijke kwesties via literaire teksten te beschouwen of om teksten uit verschillende periodes met elkaar te vergelijken.
In deze lezing laat Linda Ackermans zien hoe je in je les aandacht kunt besteden aan zulke onderwerpen. Hoe laat je leerlingen zich verdiepen in het functioneren van literatuur? Welke voorbeelden gebruik je daarbij? En welke rol spelen jongeren eigenlijk zelf, nu zij elkaar via sociale media titels aanraden, op blogs boeken beoordelen en ‘gratis’ promotiewerk doen voor uitgeverijen?
Linda Ackermans is docent Nederlands in het vo en lerarenopleider/docent moderne Nederlandse letterkunde in het hbo. Daarnaast werkt ze aan de Radboud Universiteit Nijmegen aan een proefschrift over Young Adult-literatuur. Zij spreekt en adviseert geregeld over literatuuronderwijs en leesbevordering onder jongeren.
Linda Ackermans geeft ook een sessie Lezen en schrijven met YA-verse novels met vertaler, schrijver en drummer Maria Postema.