Lezers worden en lezers blijven – literatuur in de conceptkerndoelen
Meer aandacht en houvast voor het literatuuronderwijs – dat was een van de doelstellingen bij het actualiseren van de kerndoelen. Is dat gelukt? Wat gaan we wettelijk vastleggen als doelen voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs om te zorgen dat leerlingen lezers worden en lezers blijven?
In deze sessie vertelt Joanneke Prenger over de geactualiseerde definitieve conceptkerndoelen die in september 2024 zijn gepubliceerd. Je krijgt informatie over hoe de definitieve conceptkerndoelen tot stand zijn gekomen, hoe ze er nu uit zien en wat de invloed zal zijn op jouw onderwijs in de onderbouw vo.
Joanneke Prenger (SLO) werkt als curriculumontwikkelaar po bij de vaksectie Nederlands bij SLO. Vanuit die functie was ze betrokken bij de actualisatie kerndoelen Nederlands, werkt ze aan verschillende projecten rondom het taalonderwijs op de basisschool en coördineert het Landelijk Netwerk Taal.