Lezen en schrijven is een cirkel
LET OP: Deze deelsessie zit vol.
Het meeste schrijfonderwijs dat er nu is, gaat veel over de vorm: goede taalverzorging en een goede tekststructuur. En veel minder over de inhoud: wat de leerling zelf weet en wil beschrijven. Om gedachten in woorden te vatten, moet een leerling controle krijgen over zowel de inhoud als de vorm.
In deze workshop kijken we naar oefeningen in SchrijfLab.nl die taalvermogen vergroten, burgerschapszin ontwikkelen, genres leren gebruiken, veelbesproken thema’s leren kennen en creativiteit stimuleren om vorm en inhoud gelijkelijk te ontdekken.
Soms prikkelen de oefeningen de gedachten van leerlingen door ze dingen te laten lezen, meestal laten we ze meteen iets schrijven en daarna iets lezen om op nieuwe gedachten te komen. Zo kunnen lees- en schrijfonderwijs in elkaars verlengde komen te staan.
Els Stronks is hoogleraar Vroegmoderne Nederlandse letterkunde bij het departement Talen, Literatuur en Communicatie van de Universiteit Utrecht. Zij doet onderzoek naar het ontwerpen van lees- en schrijfonderwijs, en de digitale analyse van vroegmoderne teksten.
Het onderzoek naar lees- en schrijfonderwijs resulteerde in LitLab.nl (digitaal laboratorium voor literatuuronderzoek), SchrijfLab.nl (experimenteel schrijfonderwijs, ontwikkeld met Micha Hamel) en Taalbaas (online masterklassen van Zaïre Krieger, Lucas Rijneveld, Danièl Kolf en Khalid Kasem), bestemd voor het voortgezet onderwijs. Per januari 2024 is zij projectleider van het NWA-project Becoming Literate in a Digital Age (http://LeesEvolutie.nl).