Hoe word je een lezend rolmodel?

In gesprek over leesbevordering, repertoirekennis en de leescultuur op jouw school

Als (aankomend) leraar Nederlands ben jij de aangewezen persoon – en misschien wel de enige – die een lezend rolmodel kan zijn voor je leerlingen. Leraren die zelf veel lezen en enthousiast zijn over boeken, zijn beter in staat om hun leerlingen tot lezen aan te zetten.

Maar een lezend rolmodel zijn is makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien herken je dat: je wilt wel veel lezen, maar komt er vaak niet aan toe. En ook als je zelf veel leest, is het niet zo eenvoudig om je leerlingen tot hetzelfde te bewegen.

Tijdens deze sessie gaan we in gesprek over literaire repertoirekennis, leesbevorderingscompetenties en een leescultuur op school. Het doel van de sessie is dat je tot enkele concrete voornemens komt waarmee jij en je collega’s echte lezende rolmodellen worden en een leescultuur op school kunnen creëren.

Ben je al zo’n leesbevorderaar of is er op jouw school al een leescultuur gerealiseerd? Dan ben je van harte welkom om collega’s (in opleiding) te inspireren!

13:00 - 14:00
Deelsessie 2
Locatie wordt later bekendgemaakt

Dr. Marloes Schrijvers werkt als lerarenopleider Nederlands aan de Hogeschool Rotterdam en doet onderzoek naar leesgedrag en literaire repertoirekennis van (aankomende) leraren Nederlands en de leescultuur op hun school.