Hoe word je een lezend rolmodel?
In gesprek over leesbevordering, repertoirekennis en de leescultuur op jouw school
LET OP: Deze deelsessie zit vol.
Jij bent als leraar Nederlands de aangewezen persoon – en misschien wel de enige! – om een lezend rolmodel te zijn voor je leerlingen. Als je zelf veel leest en enthousiast bent over boeken, ben je beter in staat om je leerlingen tot lezen aan te zetten.
Maar een lezend rolmodel zijn is niet altijd makkelijk. Misschien herken je dat: je wilt wel veel lezen, maar komt er in een druk leven vaak niet aan toe. En ook als je zelf veel leest, is het niet zo eenvoudig om je leerlingen tot hetzelfde te bewegen.
In deze sessie ga je met andere deelnemers in gesprek over het belang van boekenbagage, leesbevorderingscompetenties en een leescultuur op school. Het doel is dat je met concrete voornemens de deur uitgaat waarmee jij en je collega’s echte lezende rolmodellen worden en een stap kunnen zetten om een leescultuur op school te creëren.
Ben je al zo’n leesbevorderaar of is er op jouw school al een echte leescultuur? Wees dan welkom om collega’s (in opleiding) te inspireren!
Dr. Marloes Schrijvers werkt als lerarenopleider Nederlands aan de Hogeschool Rotterdam en doet onderzoek naar leesgedrag en literaire repertoirekennis van (aankomende) leraren Nederlands en de leescultuur op hun school.