Hoe het echt ging?

Non-fictie in de literatuurles

Kevin Faingnaert
13:00 - 14:00
Deelsessie 2
Van Rijckevorsel Zaal

Non-fictie is meer dan een handvol feiten en plaatjes. Heel wat informatieve boeken scheppen een intrigerende verhaalwereld, blinken uit in verrassende vergelijkingen of keuvelen gezellig met de lezer. Literaire non-fictie voor de jeugd verdient dan ook een plek in het literatuuronderwijs: je reikt kennis aan en bouwt aan (kritische) geletterdheid. Bovendien voed je de leesmotivatie; sommige jongeren blijken meer interesse te hebben voor non-fictie dan voor fictie.

Anders dan zij – en wij – soms geloven, is non-fictie echter niet per se ‘hoe het echt ging’. De schrijver selecteert, ordent en bewerkt wat gekend is, en bouwt daarbij op herkenbaarheid en verrassing. Ontdek in deze sessie hoe je leerlingen bewust maakt van verteltechnieken en verhaalpatronen, duik in boekfragmenten en neem tekst en beeld onder de loep. Je gaat naar huis met concrete lesideeën, een lijst boeiende non-fictie en inzichten rond literaire non-fictie voor de jeugd.

 

Deel deze pagina: