Generatieve AI: Handig of hype?
(Generatieve) AI is alomtegenwoordig, maar is het nu handig of werkt het ons vooral tegen? In een interactieve lezing duikt Barend Last, docent en schrijver van diverse onderwijsboeken en kinderboeken, in de impact van (generatieve) AI op het (literatuur)onderwijs.
Hij benadert de materie vanuit een kritisch optimistische visie en geeft aan de hand van herkenbare voorbeelden inzicht in hoe AI-technologieën verantwoord bij educatie kunnen worden ingezet. Hij staat daarbij uitvoerig stil bij de balans tussen het benutten van kansen en het beheersen van risico’s, specifiek rondom de ontwikkeling van leer- en schrijfvaardigheden.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat (generatieve) AI ons ondersteunt in plaats van in de weg zit?
Barend Last (1986) begon als leerkracht in het basisonderwijs, waar zijn passie voor onderwijsinnovatie ontstond. Hij interesseerde zich vooral voor de vraag: ‘Waarom doen we eigenlijk wat we doen?’ en stroomde daarom door naar de wetenschappelijke wereld. Hij werkte onder meer als docent, consultant, manager en onderwijsmaker in verschillende lagen van het onderwijs.
Inmiddels is hij zelfstandig onderwijsadviseur, docent en veelgevraagd spreker en trainer op het gebied van blended learning, didactiek, onderwijsbeleid en -ontwerp. Daarnaast is Barend auteur van verschillende boeken, zowel voor kinderen als volwassenen, waaronder Gif in het Dierenrijk (2022) en het recent verschenen Chatten met Napoleon (2024).