Fantasy: van BookTok naar de klas

LET OP: Deze deelsessie zit vol.

Via online lezersgemeenschappen op TikTok, YouTube en Instagram – respectievelijk BookTok, BookTube en Bookstagram – vieren jongeren boeken en lezen. Maar liefst 42% van de Nederlandse 12-25-jarigen haalt lees- en boekentips deze online lezersgemeenschappen, blijkt uit onderzoek van KVB Boekwerk. Er is veel kritiek op populaire boeken en genres die circuleren binnen de lezersgemeenschappen: volgens velen is de literaire kwaliteit beperkt en ligt er een te grote focus op Engelstalige werken. In deze sessie gaat Semmy Claassen in op een geliefd genre onder BookTokkers, BookTubers en Bookstagrammers, namelijk fantasy.

Na een korte introductie over online lezersgemeenschappen, bespreekt ze het nut van fantasyboeken voor jonge lezers. Aan de hand van een interactieve analyse van Rima Ories oorspronkelijk Nederlandstalige fantasy In het vervloekte hart exploreren deelnemers van de sessie hoe dit genre een plek kan krijgen in het literatuuronderwijs. Middels dit boek dat zich afspeelt in koloniaal Suriname en geïnspireerd door de positieve sfeer rondom lezen binnen online lezersgemeenschappen, betoogt Semmy dat fantasy uitermate geschikt is voor het onderwijs.

14:15 - 15:15
Deelsessie 3
Locatie wordt later bekendgemaakt

Met haar achtergrond in jeugdliteratuur doet Semmy Claassen promotieonderzoek naar online jongerenleesgemeenschappen aan Universiteit Utrecht. Ze onderzoekt de aantrekkingskrachten van online lezersgemeenschappen als BookTok, BookTube en Bookstagram en exploreert mogelijkheden om deze aantrekkingskrachten te vertalen naar het voortgezet literatuuronderwijs. Hierbij kijkt ze zowel naar Nederlands als de moderne vreemde talen.