De toegevoegde waarde van graphic novels voor het vo

LET OP: Deze deelsessie zit vol.

Met de komst van de graphic novel werden stripboeken geschikt geacht voor gebruik binnen het voortgezet onderwijs, maar dertig jaar later wordt het medium nog altijd maar mondjesmaat gebruikt.

In deze lezing kijken we naar hoe strips aan hun slechte naam komen en weerleggen we de belangrijkste vooroordelen, bekijken we waarin stripboeken verschillen van romans en wat dat betekent voor het lezen en analyseren ervan, en schetsen we hoe het aanbod aan graphic novels en strips er momenteel uitziet en wat jongeren daarvan lezen (en maken).

De handouts bevatten onder meer een overzicht van informatieve websites, leestips (met uitgeverijen, auteurs en titels), enkele gegevens over de positie van de strip in binnen- en buitenland, en een beknopte tijdlijn van de moderne striphistorie.

13:00 - 14:00
Deelsessie 2
Locatie wordt later bekendgemaakt

Sigge Stegeman (1970) is wellicht het best bekend als voormalig eigenaar van uitgeverij soul food comics en als mede-oprichter/hoofdredacteur van de website 9e Kunst (“serieus over strips”). Daarnaast schrijft hij al 30 jaar over strips, werkte 12 jaar als boekverkoper/-inkoper bij een stripboekhandel, schreef in 1 jaar 366 recensies op zijn Tumblr-blog siggestript en hielp bij de Openbare Bibliotheek Arnhem met het verbeteren van de stripafdeling.

Tegenwoordig is hij actief als vormgever, vertaler, letteraar, docent, coach, consulent en gespreksleider, vrijwel alles stripgerelateerd. Hij schrijft nog steeds, bij voorkeur over de professionele kant van de stripwereld en de rol van stripboeken in onze maatschappij.