De leeslijst: jong en woest of vastgeroest?

Eens in de zoveel tijd laat een columnist de discussie weer oplaaien: moet het niet eens afgelopen zijn met die ouderwetse leeslijst? Zulke debatten zijn belangrijk, omdat ze onderwijsprofessionals dwingen te reflecteren op de teksten die zij hun leerlingen aanbieden. Tegelijkertijd draagt dit soort opinieteksten bij aan een ongefundeerde, negatieve beeldvorming van het literatuuronderwijs, dat zonder al te veel bewijsvoering wordt weggezet als gezapig of achterhaald.

Recent wetenschappelijk onderzoek laat zien dat het idee van een stoffige ‘leeslijst’ eerder een mythe dan een realiteit is. In deze lezing neemt Jeroen Dera (universitair docent Nederlandse Letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen) je mee in de nieuwste inzichten over de praktijk van het literatuuronderwijs. Daarbij gaat hij niet alleen in op de vraag hoe de gemiddelde leeslijst in Nederland er nu ├ęcht uitziet, maar deelt hij ook resultaten uit lopende onderzoeksprojecten over de manier waarop docenten zelf naar het literatuuronderwijs kijken.

13:00 - 14:00
Deelsessie 2
Willem Burger Zaal

Deel deze pagina: