‘Met hen kun je lezen en schrijven!’

Creatief schrijven kan leerlingen motiveren voor literatuuronderwijs, het kan bijdragen aan verbetering van tekstbegrip en het zou zelfs kunnen bijdragen aan verbetering van literaire leesvaardigheid. En, misschien nog wel het allerbelangrijkste: veel leerlingen beleven plezier aan het schrijven. Toch blijft creatief schrijven in de onderwijspraktijk vaak vormgegeven als een extraatje in een verloren les of een verwerkingsopdracht bij een literair werk, terwijl er zoveel meer mogelijk is, vooral in combinatie met literair leesonderwijs.

14:15 - 15:00
Deelsessie 3
Van der Vorm Zaal

Rudie Verbunt en Anna Van Strien-Windgassen ontwikkelden een lessenreeks die leerlingen laat werken aan hun literaire ontwikkeling op hun eigen niveau, als eerste stap in de weg naar een doorlopende leerlijn creatief schrijven. Tijdens deze workshop delen zij hun bevindingen van het ontwikkelproces en de lessenreeks, en gaat u aan de slag met enkele voorbeelden van werkvormen die eenvoudig in te zetten zijn, zodat u vanaf de volgende dag aan de slag kunt om creatief schrijven stevig in uw curriculum te implementeren.

Rudie Verbunt is lerarenopleider en vakdidacticus. In het kader van zijn masteropleiding deed hij onderzoek naar integratie van creatief schrijven in het literatuurcurriculum. Daarnaast is hij momenteel werkzaam als docent Nederlands in de onder- en bovenbouw van het voortgezet onderwijs.

Anna van Strien-Windgassen is letterkundige, lerarenopleider en vakdidacticus en heeft als eerstegraads docent Nederlands ruim tien jaar ervaring met het ontwikkelen en uitvoeren van creatief schrijfonderwijs. Zij ondersteunde jong schrijftalent als redacteur van cultureel platform De Optimist.

Deel deze pagina: