Leesplezier in het (v)mbo

Gesprek over de veronderstelling dat leerlingen op vmbo basis- en kaderopleidingen op geen enkele manier ‘aan het lezen te krijgen zijn’. Dat wordt vaak verklaard doordat deze jongeren ‘doeners’ zijn en als het ware allergisch zouden zijn voor boeken, lesboeken, maar ook leesboeken. Een tweede vaak gehoorde reden is dat de doelgroep ‘te moeilijk’ zou zijn. Vanwege cognitieve en gedragsproblematiek zou er in de klas door docenten al veel meer tijd worden besteed aan de harde kerndoelen, waardoor fictie lezen vaak het onderspit delft. Ook interessant voor mbo-docenten!

Wilco Van Dijen
11:00 - 12:00
Deelsessie 1
Van Beuningen Zaal

Hoewel de methoden Nieuw Nederlands, Op Niveau Onderbouw en Talent Onderbouw per hoofdstuk ook een subkatern Lezen (en Poëzie) of Fictie Lezen bevatten, worden deze onderdelen niet zelden overgeslagen of als huiswerk (zonder feedback) meegegeven. Toch is er vraag vanuit het (v)mbo-veld naar effectieve manieren om onze doeners aan het lezen te krijgen. De succesvolle jeugdauteurs Natasza Tardio en Buddy Tegenbosch gaan in gesprek met onderwijsjournalist Anja Vink over hun ervaringen met het geven van gastlessen zoals jaarlijks bij de verhalenwedstrijd Er Was Eens, waaraan 3.000 vmbo-leerlingen en mbo-studenten deelnemen.

Deel deze pagina: