Burgerschap in de literatuurles

Samen met schrijver Martijn Niemeijer verkent Anita Damkot de mogelijkheden om met leerlingen in gesprek te gaan over maatschappelijke thema’s aan de hand van zijn recent verschenen young adult-roman Otis. Het lezen van literatuur kan empathie bevorderen, weten we. Een belangrijke vaardigheid om goed met andere mensen te kunnen omgaan. Hoe kunt u daar aandacht aan besteden in de literatuurles? En hoe pakt u dat didactisch aan?

Wolfgang Jentzsch
13:00 - 14:00
Deelsessie 2
Plate Zaal

Er wordt een beproefde lesopzet gepresenteerd, waarbij leerlingen inzicht krijgen in verschillende leefwerelden, zich proberen in te leven in de ander en tegelijkertijd actief werken aan taalvaardigheden. Damkot en Niemeijer zullen u inspireren en gaan de discussie aan!

Martijn Niemeijer schreef de jeugdboeken Wat niemand ziet en Otis (Uitgeverij Leopold). Wat niemand ziet werd genomineerd voor de Hotze de Roosprijs, de Kinder – en Jeugdjury Vlaanderen en De kleine Cervantes – jeugdliteratuurprijs Stad Gent. Met Otis zijn momenteel filmmakers aan de slag om er een tv-serie van te maken.

Anita Damkot is als vakdidacticus en lerarenopleider verbonden aan de Hogeschool van Amsterdam. Ze denkt graag en veel na over onderwijsvernieuwingen, het schoolvak Nederlands en de toekomst ervan. Haar passie hiervoor bloeide op in het voortgezet onderwijs in Utrecht, waar ze acht jaar werkte als docent en decaan.

Deel deze pagina: