Bruggen bouwen: Young adult literatuur en klassiekers komen samen

De term young adult literatuur (YAL) duikt steeds vaker op. In toenemende mate hebben docenten aandacht voor deze vorm van literatuur, ook in de bovenbouw van havo en vwo, zo blijkt uit onderzoek van onder meer Sikkema (2013) en Oberon (2016). Tegelijkertijd laten diezelfde onderzoeken zien dat er nog het nodige voorbehoud bestaat: is YAL niet ‘te min’ voor leerlingen die lezen voor een examenonderdeel? En gaat inzet van YAL niet ten koste van het behandelen van de klassiekers?

11:00 - 12:00
Deelsessie 1
Ruys Zaal

In deze workshop wordt – na het geven van enige achtergrondinformatie – een werkvorm voorgesteld waarbij leerlingen in aanraking komen met een gecanoniseerd werk via een young adult roman. Leesplezier en ontwikkeling van de literaire competentie worden op die manier gecombineerd. De workshop biedt veel praktische voorbeelden en is gericht op het werken met leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo, die lezen voor hun lijst.

Deel deze pagina: